« Prosinac 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Razvoj razumijevanja pri čitanju.
Nakon početnih godina nastave čitanja i razvoja osnovnih vještina čitanja, učenici trebaju utvrditi svoje osnovne vještine čitanja kako bi mogli „čitati u svrhu učenja“. Trebaju unaprijediti vještine prepoznavanja riječi, povećati tečnost čitanja i brzinu kojom čitaju vezane tekstove. Učenici koji ne uspiju razviti ove osnovne vještine čitanja mogu imati mnogo teškoća u postizanju ciljeva čitanja: razumijevanje pisanog teksta i primjene čitanja kao alata za učenje.
Razvijanje vokabulara (rječnika, količina riječi koje razumiju i koriste)
Razvijanje vokabulara važan je element u učenju čitanja. Učenici koji imaju dobro znanje vokabulara mogu očekivati napredak u čitanju i razumijevanju pročitanog, dok oni koji nemaju određene riječi u svom usmenom vokabularu možda neće razumjeti te riječi kada se pojave u pisanom tekstu. Rezultati istraživanja potvrđuju važnost vokabulara i njegove veze s razumijevanjem pisanog teksta. Primjerice, istraživanja su pokazala da je razvijen vokabular u predškolskoj dobi učinkovit pokazatelj razumijevanja pročitanog u kasnijim razredima osnovne škole, da je usmeni vokabular na kraju prvog razreda značajan pokazatelj razumijevanja pisanog teksta deset godina poslije, te da razlike u vokabularu rastu tijekom prvih nekoliko razreda, tj. učenici koji su započeli školovanje s ograničenim znanjem vokabulara s godinama sve više zaostaju za vršnjacima koji su započeli školovanje s bogatim vokabularom.
Strategije razumijevanja pri čitanju
Tijekom školovanja učenici se susreću sa sve zahtjevnijim zadaćama razumijevanja pisanog teksta vezanog uz literaturu i informativne tekstove u različitim predmetnim područjima. Naglasak više nije na sposobnosti čitanja riječi, već na sposobnost razumijevanje poruke ili cijelog teksta. U ovoj fazi, razumijevanje pri čitanju može se definirati kao „svjesno razmišljanje tijekom kojeg se stvara značenje kroz povezanost čitača i teksta“ . Stoga, razumijevanje pri čitanju podrazumijeva čitalačke i intelektualne procese koji utječu jedni na druge tijekom čitanja dok čitač pokušava odrediti i stvoriti značenje u pisanom tekstu.
Poučavanje učenika za primjenu strategija razumijevanja pri čitanju može im pomoći razumjeti tekst prije, tijekom i nakon čitanja. Strategije razumijevanja pri čitanju posebni su postupci koji učenicima omogućuju da postanu svjesni koliko dobro razumiju tekst dok ga čitaju te da poboljšaju svoje razumijevanje i učenje. Dobri čitači svjesno i nesvjesno koriste niz strategija razumijevanja pri čitanju teksta. Ove strategije mogu obuhvaćati primjenu prethodnog znanja, postavljanje pitanja o tekstu ili primjenu njihova znanja o vrsti teksta kako bi što lakše razumjelistrukturu i poveznice u tekstu. Slabi čitači, s druge strane, imaju iznimno skroman repertoar strategija razumijevanja pisanog teksta te se često odluče nastaviti čitati tekst iako ga ne razumiju.
Utvrđeno je više strategija koje su se pokazale najučinkovitijima u unaprjeđenju razumijevanja pri čitanju:
• Nadgledanje razumijevanja pri čitanju, pri čemu učenici uče pratiti vlastito razumijevanje pisanog teksta
• Suradničko učenje, pri čemu učenici uče strategije čitanja i zajedno raspravljaju o pisanim tekstovima
• Odgovaranje na pitanja, pri čemu učenici odgovaraju na pitanja koja postavlja nastavnik i dobivaju neposrednu povratnu informaciju
• Postavljanje pitanja, pri čemu čitači uče sami postavljati pitanja i odgovaraju na pitanja koja zahtijevaju zaključivanje
• Struktura priče, pri čemu učenici uče primijeniti strukturu priče kao sredstvo koje im pomaže pamtiti sadržaj priče i odgovaraju na pitanja o tome što su pročitali
• Sažimanje, pri čemu se učenike poučava sažimati ideje i generalizirati informacije iz teksta
Razvoj snažnog zanimanja za čitanje značajno pridonosi stjecanju čitalačkih vještina. Štoviše, u društvu znanja visoko razvijene čitalačke vještine ključne su za uspjeh učenika u školi i daljnjem životu u odrasloj dobi. Rano i održivo promicanje učenikova zanimanja za čitanje od ključne je važnosti.
PROMOCIJA ČITANJA IZVAN ŠKOLE
Čitanje se ne uči i ne vježba samo u školi, već i u mnogim izvanškolskim kontekstima i okruženjima. S obzirom na to, školovanje nije jedini čimbenik razvoja čitanja. Roditelji koji vole čitanje i žele s djecom to podijeliti potiču pozitivne stavove prema čitanju. Aktivnosti rane pismenosti kod kuće temelj su učenja čitanja u školi. Kasnije, čitanjem u slobodno vrijeme i čitanjem zbog zadovoljstva jačaju se čitalačke vještine, što rezultira povećanjem učestalosti čitanja kod djece. Oni koji više čitaju postaju bolji čitači. Okruženost knjigama kod kuće, dostupnost časopisa i novina važni su čimbenici razvoja čitalačke pismenosti. Općenito, život u okruženju u kojem se čitanje cijeni ključan je za razvoj kompetentnog čitača.
Pismenost kod kuće i u obitelji.
Aktivnosti roditelja kod kuće vezane uz pismenost ključni su za razvoj čitalačkih sposobnosti djece, osobito prije polaska u školu. Uključenost roditelja u obrazovanje svoje djece općenito, a osobito u razvoj pismenosti djece, utječe na motivaciju i postignuća u čitanju. Budući da dom i obiteljsko okruženje imaju najveći utjecaj u ranim godinama, roditelji mogu imati značajan utjecaj na obrazovna postignuća svoje djece kroz pružanje podrške u učenju kod kuće. Istraživanja u kojima su se djeca dugogodišnje pratila potvrđuju snažnu povezanost između redovitog angažmana roditelja u učenju kod kuće i intelektualnog i društvenog razvoja djece. Iako uključenost i podrška roditelja imaju najveći utjecaj tijekom ranih dječjih godina, njihov značajan učinak na obrazovne ishode i pismenost nastavlja se i u adolescenciji. Uključenost roditelja osobito je važna za razvoj čitanja kod djece. Rezultati istraživanja pokazuju da aktivnosti vezane uz čitanje koje roditelji provode kod kuće pomažu razvoju govornih vještina djece i općih intelektualnih sposobnosti. Druga istraživanja pokazala su pozitivnu vezu između uključenosti roditelja i ranog čitanja riječi i vještina tečnosti čitanja kod djecekao i njihove motivacije za čitanje, njihovog zanimanja za čitanje i njihovog užitka u čitanju.
Neke vrste aktivnosti vezane uz pismenost koje roditelji provode sa svojom djecom učinkovitije su od drugih.
Tri su vrste roditeljske uključenosti:
Rezultati su pokazali da, općenito, uključenost roditelja ima pozitivan utjecaj na postignuća u čitanju. Roditelji koji svoju djecu poučavaju posebnim vještinama pismenosti, kao što je abeceda, čitanje riječi i veza slovo-glas bili su dvostruko učinkovitiji od roditelja koji su slušali djecu kako čitaju i šest puta učinkovitiji od roditelja koji su čitali djeci. Ovi ishodi vrijede i za djecu izloženu većem riziku razvoja teškoća u čitanju i one niskog rizika. Socioekonomski status obitelji nije ni na koji način utjecao na učinkovitost intervencija.
Čitanje u slobodno vrijeme i čitanje sa zadovoljstvom
Istraživanja nedvosmisleno pokazuju da su oni koji čitaju više bolji čitači. Što se češće čita, sposobnost čitanja unaprjeđuje se, a to daje poticaj za još više čitanje. Nadalje, pokazalo se da je čitanje sa zadovoljstvom pozitivno povezano s razumijevanjem teksta i gramatikom, širinom vokabulara, te većim samopouzdanjem i zadovoljstvom u čitanju kasnije u životu.
Na samu motivacija za čitanje utječu kultura čitanja i okruženje za čitanje u kojem se čitatelj nalazi.
Angažman u čitanju možda je najvažnije poticati izvan škole. Iako je učenje čitanja jedna od glavnih aktivnosti u osnovnom obrazovanju, mnoge aktivnosti vezane uz čitanje odvijaju se izvan redovnog nastavnog okruženja. Promicanje aktivnosti vezanih uz čitanje kod kuće te stvaranje općeg ozračja u kojem se čitanje cijeni vrlo su važni čimbenici u stvaranju vrsnog čitača.
Za kraj: Da bi uspješno svladavali gradivo prirode i društva, matematike i ostalih predmeta također trebamo imati razvijene tehnike čitanja s razumijevanjem. Nitko nas u životu ne pita zbrajanje, oduzimanje, tablicu množenja, ali nam sve to često treba.
Primjer 1. Izračunaj: 29+43=
Isti zadatak mogao je glasiti: Prvi dan mravinjak je pospremalo 29 mrava, a drugi dan 43 mrava više nego prvi dan. Koliko je mrava pospremalo mravinjak drugog dana?
Primjer 2. Izračunaj: 3X4=12 , 12+2=14
Isti zadatak mogao je glasiti: Izračunaj koliko nogu zajedno imaju 3 mačke i jedna ptica.
Primjer 3. Izračunaj: 27:9=3
Isti zadatak mogao je glasiti: 9 mornara treba posložiti 27 pojasa za spašavanje. Koliko će pojasa posložiti svaki mornar ako ih svi slože jednako mnogo.
Pedagog: Ljiljana Oršolić, prof.